POZOR, následující hodnocení je více než rok staré:
Pamatuji si den, kdy mě máma oznámila, že pan Krajinčák zahajuje nový kurz, již příští týden ve čtvrtek. Tím tedy nastal můj týden psychického vyrovnání se.
Byla totiž středa večer a já byla ráda, že dal vědět tak brzo dopředu.
Týden uběhl jako voda a nastal den konání mé první tzv. zahajovací hodiny. Sraz byl předem stanoven na autobusovém nádraží u hotelu Grand.
Pan Krajinčák, mladý nezakoplexovaný a „prozatím“ rozdílnými žáky neovlivněný člověk, tam už stál a čekal v nové, modré a neobvyklé škodě Yeti, s bílou střechou, vyzdobenou motivy malých výstražných kuželů a bílou barvou psaného názvu „Autoškola Krajinčák“, než se všichni účastníci kurzu dostaví.
S úsměvem na rtech se nám představil a pobídnul nás k nastoupení do auta.
Čekala nás cesta do Moravan. Tam nám ukázal svoji učebnu, kde jsme museli absolvovat pár teoretických hodin.
Během první hodiny jsme dostali všechny informace potřebné k následujícímu průběhu kurzu, pomůcky (např. učebnici) a kartičku žadatele o řidičské oprávnění, kterou jsme dostali dle potřeby již vyplněnou a orazítkovanou.
Během hodiny jsme řešili, kdo z nás již „neoprávněně“ řídil automobil a na jaké pohonné hmoty byl poháněn (jelikož Yeti je benzín a ovládání naftového vozidla se může značně lišit). Postupně se nás dotazoval na situace v provozu, vysvětlil křižovatky řízené světelnými signály, parkování podélné a kolmé, objíždění zpomalovacích ostrůvků ve spojitosti s MHD, kruhové objezdy, vedlejší a hlavní pozemní komunikace, železniční přejezdy a další.
Při hodině jsme se společně shodli na prodloužení této „hodiny“ o jednu celou vyučovací hodinu, čímž se nám zkrátil počet dní, ve kterých by jsme se museli dostavit na zbylé hodiny, zcela adekvátně na jeden den. Hodiny se tak zbytečně netáhnou dlouhou dobu, a čas je dostačující na sdělení všech informací a povinností, které by jste při jízdě v provozu měli znát a dodržovat.
Na druhé a zároveň poslední hodině, jsme si už mohli zamluvit jízdy dopředu, bez problému, klidně hned na následující den.
V průběhu jsme mohli také využít předem daného termínu jízd o víkendu a zamluvit si jízdu.
Byli jsme dotazováni, zda někdo na autoškolu spěchá, či ne a že je možné si domluvit bližší termíny jízd za sebou, tudíž mít splněno daný počet hodin, za výrazně kratší dobu. Pokud na řidičský průkaz nespěcháte, můžete jej dělat tak dlouho, jak chcete. (Ovšem to není zcela prospěšné, vůči dlouhému období mezi jednotlivými jízdami a tudíž opomínáním znalostí, potřebných k řízení vozidla). Vždy ale musíte splnit zákonem daný počet hodin v každé ze čtyř etap řízení vozidla.
První etapou jsou dvě povinné hodiny na cvičáku, (může být i víc), pan Krajinčák vám vše zřetelně, pomalu, jasně a v klidu vysvětlí. Např. jednotlivé úkony s pedály a řadící pákou; seznámí vás se všemi různobarevnými kontrolkami a páčkami u vozidla, způsobem jízdy a ovládáním vozidla při couvání, parkování, pomalé jízdě a v zatáčkách, aby jste byli poté na jízdu v provozu připraveni.
Druhou etapou začínají jízdy v minimálním provozu na pozemních komunikacích.
Zde už je počet stanovených hodin vyšší.
Během vaší první jízdy v provozu uděláte snad všechny chyby, které jste na hodině probírali (:-D).
Třetí etapa a následující čtvrtá etepa, je už přizpůsobena převážně zvýšenému provozu vozidel, především jízdou městem.
Dále už jen jezdíte a jezdíte, nabíráte postupně zkušenosti a zafixováváte si řešení daných dopravních situací, se kterými se jako řidič budete setkávat neustále.
Když už jste skoro u konce a pan Krajinčák uzná za vhodné, že řízení vozidla zvládáte, přihlásí vás k danému termínu záverečných zkoušek a podpoří vás.
To, že jste během jízdy nikdy neznejistěli při dávání přednosti, nebo jste např. nezapomněli dát ukazatel ve směru jízdy, či neodjistili ručku a myslíte si, že jste snad všechny brněnské křižovatky projeli, neznámená, že vás to u zkoušek nemůže potkat.
Pan Krajinčák si vás při zkušebních jízdách bezprostředně přečte, ví jaké děláte chyby, co na vás negativně působí, jak jste zbrklí, dokonce i když se vám budou z nervozity potit ruce, má u sebe skvělou žlutou utěrku, která i mě doprovázela skoro při každé jízdě vozidlem.
Ví, jak správně psychicky dopomoct k uvědomění si nebezpečných situací (jako je např. prudké sešlápnutí brzdy a spojky, kdy nemusí stihnou zareagovat vozidlo za vámi) a k předvídání.
Osobně si myslím, že je to mnohem účinější, než zbytečně nadavát a křičet na člověka, který potom akorát tak ztrácí chuť k řízení (např. když děláte chyby, jako je třeba popletení pravé a levé strany a už to uděláte po páté, nevydrží to, ale s vtipem vám alespoň napíše na pravou ruku velké P, aby jste se podle toho mohli řídit).
Ani se nenadějete a už jdete ke zkouškám.Před zkouškami vám pan Krajinčák také doporučí stránky, na kterých budete dělat testy i při závěrečných zkouškách, popřípadě připomene že i učebnice kterou jste dostali na začátku kurzu, také obsahuje stejné testy. Osobně bych doporučila důkladné přečtení této učebnice.
Při závěrečných zkouškách jede samozřejmně s vámi vepředu, takže vás to vcelku uklidní, ovšem jak pán Krajinčák rád říká „Tady nic neukecáš, je ti to jasný jo?“
vloženo: 24. května 2013
vložil: Adriana Soukalová,
Reakce provozovatele autoškoly na toho hodnocení: Adriano, to je naprosto vyčerpávající recenze! Moc za ní děkujeme :)